10 do’s & don’ts voor meer interactie op social media

Traffic is fijn, maar interactie is fijner! Bedrijven weten maar al te goed dat veel likes of kliks niet meer opwegen tegen echte waardevolle interacties met je merk. Niet alleen zorgt het voor meer betrokkenheid met je product, het zorgt ook voor een virale verspreiding op social media.

Immers; hoe meer reacties (en shares), hoe meer mensen het bericht zullen zien. Daarom doen bedrijven er alles aan om deze interacties op social media te stimuleren. Dat gaat soms goed, maar helaas ook vaak behoorlijk mis. Ik zet 5 do’s & don’ts voor je op een rij, aan de hand van voorbeelden uit de praktijk van bedrijven op Facebook en Twitter.

Do’s: zo prikkel je de lezer tot reageren

We starten met de do’s. Wat moet je vooral wél doen om het gesprek op te wekken? Hoe prikkel je de lezer op een goede en strategische manier tot het plaatsen van zijn reactie?

1. Wees relevant

Het is cruciaal om op social media aan je merkwaarden vast te houden. Een handige geheugensteun is je afvragen bij elke update of deze iets te maken heeft met je merk of valt te herleiden naar je merk. Formuleer met je collega’s een strategie voor social media, waarbij je duidelijk in kaart brengt wat wél en wat niet onder de waardes van je merk valt op social media. Onderstaand voorbeeld van Markplaats is niet alleen leuk, maar vooral ook relevant. Immers draait alles om de prijs op Marktplaats.

2. Wees origineel

De trends en hypes in socialmedialand veranderen net zo snel als het licht. Wat een half jaar geleden populair was, is nu al weer zeer verouderd. Bedrijven proberen constant nieuwe manieren te vinden om interacties uit te lokken. Zoals spelletjes, de woordzoeker zoals Albert Heijn plaatste in juni vorig jaar was toen erg slim gevonden. Inmiddels kennen we ‘m wel.

Onderstaande Facebook-winactie is een jaar oud, destijds voelde dit als zeer origineel aan. En met succes, het bericht kreeg een heleboel reacties.

Inmiddels doen veel merken dergelijke acties, zoals het voorbeeld hieronder van Jamin. De actie is nog steeds niet afgelopen en inmiddels wint de toekomstige winnaar meer dan 40.000 snoepjes. Een goed voorbeeld van een originele actie. Maar hoe lang zal het duren tot ook dit concept onze neus uitkomt?

Kortom: wees geen copycat, zorg dat je blijft experimenteren. Het meest effectief is het wanneer je als eerste vernieuwende content (in een origineel format) plaatst. Denk dus na over een écht originele insteek van je bericht.

3. Wees grappig

Humor werkt natuurlijk altijd, ook wat betreft interacties. Humor houdt je merk luchtig en haalt het uit decorporate sfeer. Skittles ontving met onderstaand voorbeeld tal van interacties.

4. Geef je publiek een stem

Wat is er leuker dan je doelgroep mee laten bepalen hoe jouw product eruit ziet of hoe je naar buiten treedt? Ten eerste geef je ze het gevoel dat ze belangrijk zijn, ten tweede weet je ook zeker dat de beste keus naar voren komt.

5. Laat je doelgroep kennis delen

Mensen willen graag pronken met hoeveel ze weten. Daarnaast zijn mensen zich er vaak van bewust dat hun reacties op een bedrijfspagina op Facebook door vrienden gezien wordt. Bij veel van je vrienden zal de reactie immers ook in de newsfeed belanden. Onderbewust (of bewust) speelt dit waarschijnlijk bij onderstaand voorbeeld mee. Mensen pronken graag met hun filmkennis. Op onderstaande post kwamen dan ook meer dan 1.000 reacties binnen.

Don’ts: doe dit niet!

Part two, wat moet je vooral niet doen als je graag wil dat mensen je bericht delen en erop reageren? 5 absolute don’ts.

6. Oproepen tot spam

Interacties zijn leuk, maar je kunt ook te ver gaan. Sommige bedrijven willen zo graag interacties, en laten dat ook zo hard blijken, dat het een beetje hopeloos overkomt. Wat heeft onderstaand bericht te maken met de merkwaarden van online klerenwinkel Supré?

7. Een copycat zijn

We hadden het er net bij de do’s al over; wees geen copycat. Iedereen doet elkaar na. Het hoort er een beetje bij. Je doet ergens op social media inspiratie op en vertaalt dat vervolgens naar een post voor je eigen bedrijfspagina. Maar pas wel op: een kopie binnen je eigen branche levert je een boel strafpunten op.

8. Je doelgroep onderschatten

Een vraag stellen is leuk, maar je kunt het ook te makkelijk maken. Niets ergerlijker dan echt domme berichten. Want zeg nou zelf: hoeveel mensen zouden onderstaande vraag fout beantwoorden?

9. Oproepen tot delen

Like & Deel & Win. Helaas wemelt het nog steeds van dergelijke acties op Facebook. Terwijl het eigenlijk heel dubbel is, want delen en liken hebben hetzelfde effect: in beide gevallen ziet een deel van je vrienden de content. Eén van de twee volstaat dus.

Daarnaast is het oproepen tot een like of reactie voor een winactie inmiddels geen probleem meer, maar een actie waarbij de Facebook fan iets kan winnen door te delen, is op Facebook nog steeds hartstikke verboden. Ik smeek alle social media managers en paginabeheerders: hou er mee op!

10. Ongepaste vragen stellen

In de drang naar interacties gaan sommige merken zo ver in hun ‘hunt for comments’, dat ze vragen stellen die eigenlijk gewoon niet thuishoren op social media. Want wie zit er te wachten op op de antwoorden op deze vraag van Pepto?

(Bron: http://www.frankwatching.com, Diederik Broekhuizen van De Beste Social Media)

Agora Theater, Bioscoop & Congrescentrum

Agora biedt voor iedere zakelijke bijeenkomst een eigentijdse en inspirerende omgeving. Ons prachtige, kleurrijke en spraakmakende gebouw vormt het ideale decor voor congressen, vergaderingen, feesten, tv-opnames en productpresentaties. De diverse multifunctionele theater- en bioscoopzalen en foyers bieden eindeloze mogelijkheden. Voorzien van alle technische faciliteiten én een uitstekende catering.

Contact

Agorabaan 12
8224 JS Lelystad
Tel algemeen: 0320 - 239230

Tijdens de zomervakantie gelden de volgende afwijkende openingstijden: Dinsdag t/m vrijdag: 13:00 – 16:00 uur.

Contactpersoon: Jennifer van Dijk
Tel: 0320 - 239242
Email: j.vandijk@agora-lelystad.nl

Nieuwsbrief

Ja, ik blijf graag op de hoogte:


ManVrouw

Hoe kunt u ons vinden?