Eventmarketing

Eventmarketing

Meet eindelijk je resultaten met apps & nieuw ROI-model
Events spelen ook in deze digitale tijd nog een belangrijke rol, vooral in B2B. Maar liefs 77% van de marketeers zegt events in te zetten als onderdeel van de marketingmix. Maar hoe weet je of je deelname aan een vakbeurs, gesponsord event of klantevent een succes is? Hoe meet je resultaten?

Screen-Shot-2015-04-23-at-10.10.10-AM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe weet je of een event succesvol is?
De ROI van een event meten is lastig. Een aantal KPI’s is objectief te meten, zoals het aantal bezoekers of visitekaartjes dat je verzamelt. En het aantal orders met een directe relatie tot het event. Maar hoe zit het met meer subjectieve parameters, zoals de indruk die de nieuwe stand maakt, de (kwaliteit van de) spreker in de paneldiscussie, de contacten die niet direct zijn te herleiden tot het event? Hoe vertaal je die naar KPI’s en hoe meet je die?

Meten van engagement via social media
Wie het maximale uit het event wil halen, start daarom al in een vroeg stadium met communiceren en denkt ook aan de follow-up. Content marketing en social media geven ons een uitgebreid arsenaal aan middelen en mogelijkheden om engagement met de doelgroep op te bouwen voor het event. Analyse-tools en social media dashboards stellen ons in staat data te verzamelen en de mate van engagement te meten aan de hand van het aantal aanmeldingen, downloads, reacties, tweets, likes en shares.

Maar wat zegt dat over de ROI van het event? Dus vallen we bij het meten van het succes van het event vaak weer terug op het onderbuikgevoel. Meer leads dan de vorige keer en duidelijk aanwezig op de social media: het event was een succes! Met de subjectieve parameters weten we niet echt goed raad.

Nieuwe mogelijkheden met event apps
We kijken 221 keer per dag op ons mobieltje en kunnen niet meer zonder. Het ligt voor de hand om hier ook tijdens events gebruik van te maken. Een interactief programmaboekje op je smartphone. In de basis biedt de event app zowel voor de bezoeker als voor de organisator diverse voordelen:

  • De bezoeker heeft alle informatie bij de hand.
  • Geen papier, dus efficiënter en duurzamer.
  • Uitvoering in de huisstijl en kleuren van het bedrijf of het event.
  • De informatie kan eenvoudig worden geactualiseerd.
  • De organisator kan push-berichten sturen.
  • Ieder event een eigen app, het kan vrij eenvoudig. Zo kun je via appmachine.com zelfs je eigen event app maken.

Verrijking van de customer journey tijdens events
Om de klantervaring voor, tijdens en na het event te verbeteren en de conversatie te stimuleren is echter meer nodig dan alleen een digitaal programmaboekje. Daarvoor is functionaliteit nodig die meer maatwerk biedt aan de bezoeker, zoals een persoonlijke agenda. En dat vraagt om dialoog. Bezoekers in staat stellen feedback te geven op het event en met elkaar en met de sprekers te communiceren. En dat bij voorkeur in real time. Denk daarbij aan:

  • profielen van deelnemers;
  • online dialoog via een activity feed (comment en like);
  • integratie met social media;
  • polls (in real time);
  • enquêtes;
  • documenten en foto’s;
  • elementen van gamification.

Wil je alles weten over de verschillende mobile event apps die op de markt zijn? Er bestaat zelfs een zogenaamde ‘event-app-bijbel’: The Event App Bible, gratis te downloaden.

Customer event experience, data en analytics
Er zijn diverse apps op de markt die in meer of mindere mate de communicatie tussen bezoekers onderling en bezoekers en organisatie faciliteren. Maar daarmee ben je er nog niet. Uiteindelijk wil je als marketeer weten wat de ROI van een event is. En daarvoor moet je beschikken over data, die inzicht geeft in het gedrag van de bezoekers.

Naast de mobile event app heb je een platform nodig waarop je real time kunt zien wat er tijdens het event gebeurt en waarmee je achteraf de balans kunt opmaken. Als marketeer wil je meer inzicht krijgen in de customer journey, zodat je de ‘customer event experience’ kunt verbeteren en verrijken.

Softwareplatform
Nu is de mobile event app nog geen gemeengoed, maar steeds meer marketeers ontdekken de nieuwe mogelijkheden. Ook deze technologie zal snel haar intrede doen en zich ontwikkelen. Ook eventmarketing wordt dan opnieuw uitgevonden en eventmarketing 3.0 doet haar intrede. Met de huidige technologie is dat al mogelijk. Een goed softwareplatform stelt je in staat interactie vast te leggen en te analyseren. Dit levert nieuwe informatie en inzichten op over de interesses en de betrokkenheid van deelnemers. De smartphone is nog maar het begin, de ontwikkelingen gaan door naar meer interactie en integratie met bijvoorbeeld de smartwatch, Meerkat, iBeacons en Google Glass.

ROI model
Jennifer Hawkings, Director of Marketing bij DoubleDutch, presenteerde het model in april in de Westerunie in Amsterdam. Bij het bepalen van de ROI van events lopen we volgens Hawkings tegen drie problemen aan:

  1. Bij het bepalen van de kosten worden niet alle kosten meegenomen
  2. Subjectieve resultaten worden als secundair beschouwd\
  3. Er is geen vergelijking tussen events mogelijk

eventROI_final

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook verborgen kosten en subjectieve doelstellingen worden meegenomen
In het model worden de totale kosten die gemaakt worden voor de realisatie van het event meegenomen. De TOCE (Total Cost to Execute the Event) omvat de vooraf gemaakte out-of-pocket-kosten, maar ook de verborgen kosten zoals logistieke kosten, reiskosten en personele kosten.

Om de resultaten te meten worden zowel de objectieve als de subjectieve doelstellingen meegenomen. Door een bepaalde ranking toe te kennen aan de subjectieve parameters kun je ook daar een waarde aan toekennen, waardoor ook de subjectieve score waarde krijgt. Door evenementen ten opzichte van elkaar een rating te geven kunnen evenementen met elkaar worden vergeleken.

Hoe succesvol is jouw event?
Ook eventmarketing zal een belangrijke transitie doormaken. Met eventmarketing 3.0 hoeven we niet langer af te gaan op ons onderbuikgevoel. We krijgen meer mogelijkheden om interactie en engagement met bezoekers voor, tijdens en na het event naadloos in elkaar over te laten lopen, krijgen real time inzicht en beschikken over steeds meer data.

Een mobile event app met een platform voor analytics geeft nieuwe handvatten om de customer event experience, resultaten van events te verbeteren en de lead lifecycle nog meer te verrijken. Met het nieuwe ROI-model beschikken we eindelijk over een tool waarmee de we zowel de objectieve als de subjectieve resultaten van events kunnen meten en vergelijken. Een mooi model om mee aan de slag te gaan en aan te passen aan je eigen situatie.

(Bron: http://www.frankwatching.com, Gerda Wijers van Marcom Matters)

9 TRICKS VOOR MEER INTERACTIE OP FACEBOOK, INSTAGRAM & TWITTER

9 Tricks voor meer interactie op Facebook, Instagram & Twitter


Dus je moet op social media een vraag stellen om meer interactie te krijgen? Tja, dat wisten we allemaal wel. Maar welke kleur foto krijgt meer likes op Instagram? En wat is een van de beste manieren om geretweet te worden op Twitter? In deze video een aantal interactie-tricks waarvan je misschien nog niet op de hoogte bent!

Deze video heeft Pelpina gemaakt met Moovly.

Facebook tricks

1. 40 tekens

Als je iets op je Facebook-pagina of profiel post, dan is de ideale lengte 40 tekens. Posts met enkel 40 tekens trekken gemiddeld 86% meer aandacht. Met langere of kortere posts heb je (statistisch gezien) minder kans op interactie.

2. Emotie

Wil je meer interactie op je Facebook-pagina? Emotionele verhalen en discussies krijgen 2 tot 3 keer meer aandacht dan reguliere posts. Kijk dus naar wat jouw doelgroep echt beweegt. Waar ligt hun passie? Waarmee krijg je ze aan het praten?

3. Notificaties

Zorg ervoor dat je Facebook-pagina niet alleen geliked is, maar dat notificaties ook aan staan. Goede instructies in deze Engelstalige video.

Instagram tricks

4. Structuren

Lijnen spelen een belangrijke rol in fotografie. En dat zie je ook terug in de populairste foto’s op Instagram. Gebouwen, stenen, gras: foto’s met structuren en patronen zijn 79% populairder.

5. Blauw

De kleur van rust, zee, en ruimte doet het goed op Instagram. Plaatjes waarin blauw de dominante kleur is, krijgen 24% meer likes.

6. Hashtags

Een onderzoek van Trackmaven (pdf) laat zien dat er een verband bestaat tussen de hoeveelheid interactie op Instagram en het aantal hashtags. Gebruik dus relevante en populaire hashtags. Maar gebruik niet meer dan vijf hashtags, want dan krijg je juist minder interactie op je foto.

Twitter tricks

7. Foto’s

Beelden zeggen meer dan woorden. En ze worden ook meer gedeeld op Twitter. Tweets vergezeld met een foto worden gemiddeld 94% meer gedeeld dan tweets zonder foto’s.

8. 100 Tekens

De ideale lengte van een tweet? 100 tekens! Tweets met 100 tekens krijgen gemiddeld 17% meer retweets.

9. Hashtag

Ook op Twitter loont het om hashtags te gebruiken, vooral als je graag ge-retweet wilt worden. 20% van de retweets gebruikt minstens 1 hashtag.

 (Bron: http://www.frankwatching.com, Pelpina Trip)

 

5 manieren om winst te behalen in de mobiele zoekresultaten

5 manieren om winst te behalen in de mobiele zoekresultaten


De gebruikers van Google gebruiken de zoekmachine steeds meer via de mobiele telefoon. Juist daarom moet de mobiele website geoptimaliseerd zijn voor de consument.


nieuwsbrief seo-search-183x133De organische vindbaarheid, oftewel Mobile SEO, is een belangrijk onderdeel geworden. Consumenten gebruiken steeds vaker de mobiele telefoon voor het zoeken naar informatie. Ben jij benieuwd naar hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw organische vindbaarheid toeneemt? Lees dan verder.

Bron: Frankwatching

1. Zorg voor een mobiele website!
Als je nog geen mobiele website hebt, is het raadzaam deze zo snel mogelijk te maken. Google heeft aangegeven de voorkeur te geven aan een responsive website en heeft hiervoor de volgende argumenten:

  • De content is makkelijk te delen via alle apparaten.
  • Google hoeft maar één website te indexeren in plaats van twee (desktop en aparte mobiele site), om dan uit te zoeken welke mobiel is.
  • Het risico op dezelfde content is aanzienlijk kleiner.
  • Het gebruiksgemak voor bezoekers met smartphones is beter.

2. Content = king
Content blijft een van de belangrijkste factoren voor een succesvolle mobiele website. Mobiele websitebezoekers hebben vaak een andere zoekvraag dan desktopbezoekers. Het verschil in zoekvraag betekent onder meer dat de content op de verschillende device’s moet aansluiten bij de verschillende wensen van de consument.

Barrieres mobiele website

3. Optimaliseer de laadtijd
Een snelle mobiele website draagt bij aan een positieve rating in de zoekresultaten van Google, maar heeft bovenal een positief effect op de gebruikerservaring van bezoekers. Om je hierbij te helpen, heeft Google de PageSpeed Insights tool ontwikkeld. Vul je website in en laat Google jouw mobiele website analyseren o snelheid.

4. Locatie, locatie, locatie
Een locatie kan grote invloed hebben op de online vindbaarheid van je site in Google. Vanuit de locatiebepaling van mobiele telefoons laat Google de dichtstbijzijnde relevante zoekresultaten zien. Om je bedrijf als locatie te vermelden in Google, vul je de Google+-bedrijfspagina zo volledig mogelijk in, zodat Google alle informatie kan gebruiken bij het tonen van jouw bedrijf in de zoekresultaten.

5. Veelgemaakte fouten bij de techniek
Op technisch vlak is er nog veel winst te behalen. Houd rekening met de onderstaande veelgemaakte fouten:

  • Geblokkeerde JavaScript-, CCS- en afbeeldingsbestanden: zorg ervoor dat de Googlebot jouw Javascript-, CCS- en afbeeldingsbestanden kan lezen (crawlen).
  • Niet-afspeelbare inhoud: zorg ervoor dat alle bestandstypes kunnen worden afgespeeld op mobiele apparaten.
  • Onjuiste omleidingen: als je gebruik maakt van een mobiele website met afzonderlijke url’s, moet de gebruiker doorgeleid worden naar de mobiele pagina van de website.
  • 404-meldingen uitsluitend voor mobiel verkeer: zorg ervoor dat mobiele gebruikers niet terecht komen op pagina’s die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele bezoekers.
  • Niet-relevante crosslinks: als je een aparte mobiele website hebt waarbij je gebruik maakt van afzonderlijke url’s, moeten er links aanwezig zijn naar de desktop-site en andersom.

5 e-mailfouten die je liever wilt vermijden

5 e-mailfouten die je liever wilt vermijden 


E-mail biedt veel mogelijkheden om persoonlijk contact met de doelgroep te hebben. Het is zeker niet iets wat je zomaar aan je voorbij moet laten gaan. Van belang is natuurlijk dat je mail niet in de spambox terecht komt. 

TechnologyAdvice heeft daarom een infographic gemaakt waar 5 fouten genoemd worden die je als zender liever wilt vermijden. Deze veelgemaakte fouten kunnen ervoor zorgen dat een abonnee jouw mail niet voorbij ziet komen. Om dat te voorkomen kun je de Engelstalige infographic bekijken en deze fouten vanaf nu vermijden.

Bron: Frankwatching

technologyadvice-5-top-email-mistakes-r3-01

10 dos & donts voor meer interactie op social media

10 do’s & don’ts voor meer interactie op social media

Traffic is fijn, maar interactie is fijner! Bedrijven weten maar al te goed dat veel likes of kliks niet meer opwegen tegen echte waardevolle interacties met je merk. Niet alleen zorgt het voor meer betrokkenheid met je product, het zorgt ook voor een virale verspreiding op social media.

Immers; hoe meer reacties (en shares), hoe meer mensen het bericht zullen zien. Daarom doen bedrijven er alles aan om deze interacties op social media te stimuleren. Dat gaat soms goed, maar helaas ook vaak behoorlijk mis. Ik zet 5 do’s & don’ts voor je op een rij, aan de hand van voorbeelden uit de praktijk van bedrijven op Facebook en Twitter.

Do’s: zo prikkel je de lezer tot reageren

We starten met de do’s. Wat moet je vooral wél doen om het gesprek op te wekken? Hoe prikkel je de lezer op een goede en strategische manier tot het plaatsen van zijn reactie?

1. Wees relevant

Het is cruciaal om op social media aan je merkwaarden vast te houden. Een handige geheugensteun is je afvragen bij elke update of deze iets te maken heeft met je merk of valt te herleiden naar je merk. Formuleer met je collega’s een strategie voor social media, waarbij je duidelijk in kaart brengt wat wél en wat niet onder de waardes van je merk valt op social media. Onderstaand voorbeeld van Markplaats is niet alleen leuk, maar vooral ook relevant. Immers draait alles om de prijs op Marktplaats.

2. Wees origineel

De trends en hypes in socialmedialand veranderen net zo snel als het licht. Wat een half jaar geleden populair was, is nu al weer zeer verouderd. Bedrijven proberen constant nieuwe manieren te vinden om interacties uit te lokken. Zoals spelletjes, de woordzoeker zoals Albert Heijn plaatste in juni vorig jaar was toen erg slim gevonden. Inmiddels kennen we ‘m wel.

Onderstaande Facebook-winactie is een jaar oud, destijds voelde dit als zeer origineel aan. En met succes, het bericht kreeg een heleboel reacties.

Inmiddels doen veel merken dergelijke acties, zoals het voorbeeld hieronder van Jamin. De actie is nog steeds niet afgelopen en inmiddels wint de toekomstige winnaar meer dan 40.000 snoepjes. Een goed voorbeeld van een originele actie. Maar hoe lang zal het duren tot ook dit concept onze neus uitkomt?

Kortom: wees geen copycat, zorg dat je blijft experimenteren. Het meest effectief is het wanneer je als eerste vernieuwende content (in een origineel format) plaatst. Denk dus na over een écht originele insteek van je bericht.

3. Wees grappig

Humor werkt natuurlijk altijd, ook wat betreft interacties. Humor houdt je merk luchtig en haalt het uit decorporate sfeer. Skittles ontving met onderstaand voorbeeld tal van interacties.

4. Geef je publiek een stem

Wat is er leuker dan je doelgroep mee laten bepalen hoe jouw product eruit ziet of hoe je naar buiten treedt? Ten eerste geef je ze het gevoel dat ze belangrijk zijn, ten tweede weet je ook zeker dat de beste keus naar voren komt.

5. Laat je doelgroep kennis delen

Mensen willen graag pronken met hoeveel ze weten. Daarnaast zijn mensen zich er vaak van bewust dat hun reacties op een bedrijfspagina op Facebook door vrienden gezien wordt. Bij veel van je vrienden zal de reactie immers ook in de newsfeed belanden. Onderbewust (of bewust) speelt dit waarschijnlijk bij onderstaand voorbeeld mee. Mensen pronken graag met hun filmkennis. Op onderstaande post kwamen dan ook meer dan 1.000 reacties binnen.

Don’ts: doe dit niet!

Part two, wat moet je vooral niet doen als je graag wil dat mensen je bericht delen en erop reageren? 5 absolute don’ts.

6. Oproepen tot spam

Interacties zijn leuk, maar je kunt ook te ver gaan. Sommige bedrijven willen zo graag interacties, en laten dat ook zo hard blijken, dat het een beetje hopeloos overkomt. Wat heeft onderstaand bericht te maken met de merkwaarden van online klerenwinkel Supré?

7. Een copycat zijn

We hadden het er net bij de do’s al over; wees geen copycat. Iedereen doet elkaar na. Het hoort er een beetje bij. Je doet ergens op social media inspiratie op en vertaalt dat vervolgens naar een post voor je eigen bedrijfspagina. Maar pas wel op: een kopie binnen je eigen branche levert je een boel strafpunten op.

8. Je doelgroep onderschatten

Een vraag stellen is leuk, maar je kunt het ook te makkelijk maken. Niets ergerlijker dan echt domme berichten. Want zeg nou zelf: hoeveel mensen zouden onderstaande vraag fout beantwoorden?

9. Oproepen tot delen

Like & Deel & Win. Helaas wemelt het nog steeds van dergelijke acties op Facebook. Terwijl het eigenlijk heel dubbel is, want delen en liken hebben hetzelfde effect: in beide gevallen ziet een deel van je vrienden de content. Eén van de twee volstaat dus.

Daarnaast is het oproepen tot een like of reactie voor een winactie inmiddels geen probleem meer, maar een actie waarbij de Facebook fan iets kan winnen door te delen, is op Facebook nog steeds hartstikke verboden. Ik smeek alle social media managers en paginabeheerders: hou er mee op!

10. Ongepaste vragen stellen

In de drang naar interacties gaan sommige merken zo ver in hun ‘hunt for comments’, dat ze vragen stellen die eigenlijk gewoon niet thuishoren op social media. Want wie zit er te wachten op op de antwoorden op deze vraag van Pepto?

(Bron: http://www.frankwatching.com, Diederik Broekhuizen van De Beste Social Media)

Agora Theater, Bioscoop & Congrescentrum

Agora biedt voor iedere zakelijke bijeenkomst een eigentijdse en inspirerende omgeving. Ons prachtige, kleurrijke en spraakmakende gebouw vormt het ideale decor voor congressen, vergaderingen, feesten, tv-opnames en productpresentaties. De diverse multifunctionele theater- en bioscoopzalen en foyers bieden eindeloze mogelijkheden. Voorzien van alle technische faciliteiten én een uitstekende catering.

Contact

Agorabaan 12
8224 JS Lelystad
Tel algemeen: 0320 - 239230

Tijdens de zomervakantie gelden de volgende afwijkende openingstijden: Dinsdag t/m vrijdag: 13:00 – 16:00 uur.

Contactpersoon: Jennifer van Dijk
Tel: 0320 - 239242
Email: j.vandijk@agora-lelystad.nl

Nieuwsbrief

Ja, ik blijf graag op de hoogte:


ManVrouw

Hoe kunt u ons vinden?